Protest mediów – przeciwko czemu właściwie protestują?

O co właściwie chodzi w tym całym proteście mediów? A no o pieniądze oczywiście. I to tylko na pozór są pieniądze dużych koncernów… Zapłaci nie tylko TVN i Polsat, ale również mniejsze, lokalne stacje. No i jeszcze jedno – mianem „media” określa się nie tylko telewizję. Nie wspominając już o tym, że ostatecznie i tak ten koszt wyjmą z naszych kieszeni.

Media to nie tylko TVN i Polsat

Większość z nas słysząc słowo „media” przed oczkami ma telewizję. Nie jest to jednak jedyny środek masowego przekazu, to także prasa, radio, czy Internet. Sprawdźmy, co na ten temat mówi definicja z encyklopedii PWN:

środki masowego przekazu, mass media, media masowe, środki masowego komunikowania, urządzenia i instytucje, za pomocą których przesyłane są treści do bardzo licznej i zróżnicowanej publiczności; prasa, radio, telewizja, także film (kino), książki (popularne), nagrania muzyczne (płyty, kasety) oraz tzw. nowe media: magnetowid, odtwarzacz DVD, nagrania filmowe (kasety, DVD), telegazeta, telewizja satelitarna, kablowa, gry komputerowe, Internet (komputer).

Encyklopedia PWN

Na co pójdzie podatek od reklam?

Media publiczne podają, że duże koncerny nie chcą płacić na zdrowie, kulturę i zabytki. W świat niesie się też informacja, że zapłacą wszyscy – TVP też. No spoko, ja też bym płaciła, gdyby kasa wracała na moje konto. Cashback trochę taki, prawda? Na co w takim razie pójdzie konkretnie podatek od reklam?

  • 50 proc. na Narodowy Fundusz Zdrowia
  • 35 proc. na Fundusz wsparcia Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Obszarze Mediów
  • 15 proc. na Narodowy Fundusz Ochrony Zabytków

W budżecie mamy 2 mld złotych na wsparcie TVP, ale nie mamy na zdrowie, kulturę i zabytki. Eksperci szacują, że wpływ ze „składki” w 2022 r. wyniesie około 800 mln zł. W takim razie pieniądze te trzeba znaleźć. A gdzie ich szukać? A no podobno w dużych koncernach, zagranicznym kapitale i tym całym zgniłym zachodzie. Czy oby na pewno tak jest?

Kto zapłaci podatek od reklam?

No…. media. Jakkolwiek je nazwiemy, to one mają ponosić koszty! Ale czy tak właśnie będzie? Jeśli TVN będzie musiało oddać część zysku, podniesie koszt reklam. Wtedy reklamujące się tam firmy zapłacą więcej, a co za tym idzie – one też będą musiały szukać dodatkowej kasy. Gdzie ją znaleźć? Można poszukać w… kieszeniach konsumenta. Jeśli doliczy się odpowiedni koszt dodatkowy, wtedy znajdzie się kasa na reklamę i podwyżkę dla TVNu. I tak kółko się zamyka, a rząd znajduje dodatkowe pieniądze na finansowanie swojej propagandy. Wróć! Kultury, sztuki i zabytków. No i zdrowia, chociaż przy 2mld na TVP to i tak będzie niewiele.

Jeśli nie oglądasz telewizji, nie nucisz piosenki z radia jadąc samochodem, nie używasz FB, nie czytasz lokalnej prasy i kolorowych magazynów, nie wchodzisz na strony portali internetowych i w ogóle odcięta jesteś od świata… i tak zapłacisz. Bo na zakupy chyba chodzisz, prawda? Zapomniałabym też o kinie! Tam też dorzuć kilka złotych do biletu.

Pan płaci, Pani płaci… podatek bankowy

Nie przekonuje Cię to? A pamiętasz może podatek bankowy (podatek w Polsce obciążający aktywa wybranych instytucji finansowych, Wikipedia)? No, to wpływy z niego trafiają do budżetu państwa, ale czy płacą za to banki? Noo, nie. Pan płaci, pani płaci – wszyscy płacimy! Płacimy za karty, wypłaty z bankomatów i inne bardziej ukryte transakcje. Wcześniej większość z nich kosztowało przysłowiowe ZERO, teraz spróbuj wypłacić tysiaka w obcym bankomacie…

Podatek od reklam – ile wynosi?

Z tym podatkiem to jest tak, że nie chodzi wyłącznie o to, gdzie pokazywana będzie reklama, ale jaki dochód przyniesie. Jeśli wydawnictwo, stacja lokalnego radia lub strona internetowa przyniesie więcej niż 1 mln zysku rocznie z reklamy, wtedy należy się danina. Czyli maksymalnie 15 proc. Dużo, czy mało? Dla TVNu pewnie niewiele, dla lokalnej gazety – ogromnie dużo.

  • prasa – 2 proc. jeśli przychód nie przekroczy 30 mln i 6 proc. powyżej tego progu oraz 4 i 12 dla towarów kwalifikowanych;
  • media inne niż prasa – 7,5 proc. do 50 mln i 10 proc. powyżej, a także 10 i 15 proc. dla towarów kwalifikowanych.

Czym są towary kwalifikowane w podatku od mediów? To produkty lecznicze, suplementy diety, wyroby medyczne i napoje słodzone.

Różnice wynikają z innych stawek podatku, dlatego najwięcej zapłaci radio, telewizja, kino i outdoor. W artykule Gazety Prawnej znalazłam takie wyliczenia:

  • Radio, telewizja, kino i outdoor  – 7,5 proc. od 50 mln i 10 proc. powyżej;
  • Prasa – 2 proc. do 30 mln i 6 proc. powyżej;
  • Internet – wszystkie firmy, których obrót globalny przekracza ok. 3,4 mld zł, z czego z reklamy online w PL 22,5 mln zł, zapłacą stałą stawkę 5 proc.

Dlaczego hasło “media bez wyboru”?

A no dlatego, że te mniej dofinansowane będą mogły kręcić z przychodami, brać mniej reklam lub po prostu się zamknąć. I pewnie wiele firm mediowych tak właśnie skończy. Ograniczy to ilość takich podmiotów i zmniejszy ostatecznie nasz wybór stacji, gazety, radia lub strony internetowej. Jeśli oglądasz TVP, możesz spać spokojnie – oni mają świetne źródło finansowania!

Skracając – jak większość zbankrutuje to nie będziesz miała w czym wybierać, ale będziesz mogła oglądać Wiadomości.

Kobiety i media – kto następny?

Od wielu miesięcy słyszy się o kolejnych strajkujących grupach społecznych i zawodowych. Najszerszym echem odbił się Protest Kobiet, które tak po ludzku nie wytrzymały. Można to podsumować moim ulubionych hasłem z protestu: „Trzeba było nas nie wkurwiać!”. Przyszedł czas na media, a te mają sporą siłę rażenia. Swoją drogą powinni wyłączyć też kanały z bajkami, wtedy dopiero daliby popalić polskim rodzinom!

Byli nauczyciele, rezydenci, rolnicy i jeszcze milion innych grup, które wymieniać można długo. O pandemii pozwolę sobie nie wspominać, bo samo słowo „pandemia” burzy krew u właścicieli większości firm w Polsce.

Nie wiem, kto następny, ale czy to właściwie ma jakieś znaczenie?

.

Przeczytaj także

Inne artykuły

Nie tylko wysoki iloraz inteligencji wpływa na powodzenie w...

Dlaczego niektórzy sprawniej radzą sobie w szkole, łatwiej odnoszą sukcesy i lepiej odnajdują się w środowisku rówieśników?

Angielski online z AllRight, czyli Julka zaczyna swoją przygodę

Znajomość języka angielskiego zdecydowanie ułatwia funkcjonowanie w dzisiejszym świecie. Obecnie jest to jedna z podstawowych umiejętności każdego z nas. Jak w takim razie zachęcić dziecko do tego, aby chciało rozwijać swoje kompetencje? Jedną z najlepszych metod jest oczywiście nauka przez zabawę!

Myśli samobójcze – jak rozpoznać sygnały ostrzegawcze?

Nie każda osoba, która ma myśli samobójcze podzieli się z nami swoim stanem. Co w takim razie powinno nas zaniepokoić? Jak rozpoznać sygnały ostrzegawcze?

DDD i DDA – co to znaczy?

DDD i DDA to skróty, które często pojawiają się w mediach, podczas rozmów ze znajomymi czy na spotkaniach z terapeutą. Chodzi tu o Dorosłe Dzieci z Rodzin Dysfunkcyjnych oraz Dorosłe Dzieci Alkoholików, czyli osoby dorastające w specyficznym, zaburzonym środowisku.

Alkoholizm – objawy, przyczyny i fazy alkoholizmu

Choroba alkoholowa, uzależnienie od alkoholu, alkoholizm. Bez względu na to, jak nazwiemy ten problem, jego istotą jest utrata kontroli nad ilością spożywanego alkoholu.

Fazy alkoholizmu – jak zachowuje się uzależniony od alkoholu?

Nikt nie staje się alkoholikiem z dnia na dzień, nie każda faza tego procesu jest też taka sama. Jakie zatem fazy alkoholizmu można wyróżnić? Posłużę się najczęściej stosowaną, 4-stopniową skalą, która obrazuje fazy alkoholizmu wg Jellinka.

Komentarze

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj